NEW YORK, NEW YORK

NEW YORK, NEW YORK

De toekomst van digital advertising: Advertenties die terugkijken.

Digitale billboards die jou terug aankijken komen niet alleen voor in sciencefiction. Gijs reisde naar New York voor een bezoek aan IBM en Google, waar hij een blik wierp op de nieuwe technologieën die digital advertising te wachten staan.

We zien ze steeds meer. Grote tv-schermen in de publieke ruimte, oftewel Digital Out of Home (DOOH) schermen. Van New York’s Times Square tot het Stationsplein in Rotterdam en van de culturele hotspots tot in het openbaar vervoer. Via deze schermen worden we geïnformeerd over het nieuws en aankomende evenementen of zien we de nieuwste kledinglijn van bijvoorbeeld H&M. Maar in de toekomst wordt wat je ziet op deze schermen persoonsafhankelijk, want de schermen gaan terugkijken.

Op Infocomm 2016 zagen we de nieuwe generatie schermen: duurzaam, sterk en online. Met gebruik van ingebouwde camera’s, gezichtsherkenning en data feeds, kijken de schermen nu terug naar de voorbijganger. De data wordt ter plekke verwerkt en geanalyseerd.

Als een reiziger naar een scherm kijkt kan bijvoorbeeld het geslacht en een leeftijdsgroep bepaald worden en weet het scherm of het een advertentie van parfum of aftershave moet laten zien. Ook kan er via externe data feeds worden ingespeeld op variabele omstandigheden zoals het weer. Bij zonnig weer zie je bijvoorbeeld een advertentie van een surfschool en bij regen die van een museum. De advertenties worden dus zo persoonlijk, relevant en actueel mogelijk. Dit wordt ook wel audience based marketing of targeted content genoemd.

De innovaties in de wereld van DOOH bieden de kans om ook buitenshuis persoonlijk met publiek te communiceren door middel van indrukwekkend beeld. Content creators als Nouvelle Media spelen hierop in met steeds flexibelere vormen van content, maar ook met nieuwe creatieve inzichten en invalshoeken. Wat vroeger nog sciencefiction was, wordt nu werkelijkheid.

Voorbeelden van creatieve …

2017-02-15T17:21:38+00:00